اموزش های صحیح مطالعه و روش ها و راهکار ها برای خواندن درس..برنامه ریزی مناسب و
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

دوست عزیز مقطع شما کدام گرینه است؟

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوره رایگان برنامه ریزی و پیشرفت تحصیلی و آدرس pishraftbarname.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد



گن لاغری مردانه Online User

IranSkin go Up
تماس با ما
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 105
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 164
:: بازدید ماه : 162
:: بازدید سال : 734
:: بازدید کلی : 86070
چه زمانی مطالعه کنیم؟

چه زمانی مطالعه کنیم؟

الف) اول صبح

تازه از خواب بیدار شدید و ذهنتان آماده است که مطالب را به‌راحتی در خود نگه می‌دارد؛ پس برنامه‌های روزانه‌ی خود را طوری تنظیم کنید که حتماً اول صبح نیم‌ساعت یا یک ساعت درس بخوانید.

 

ب) آخر شب

بعد از درس خواندن می‌خوابید و فعالیتی ندارید؛ پس مطالب فرصت پیدا می‌کنند تا از نیم‌کره‌ی راست که جایگاه حافظه‌ی کوتاه‌مدت است، وارد نیم‌کره‌ی چپ که جایگاه حافظه‌ی بلندمدت است، شوند و این کار سبب افزایش یادگیری می‌شود.

 

ج) دو ساعت قبل از غروب آفتاب

به دلیل کاهش اشعه‌ی کیهانی و نوع رابطه‌ی خورشید با زمین، اختلال حواس در این زمان کم می‌شود؛ پس سعی کنید از این زمان استفاده کنید.

البته این سه زمان برای درس خواندن مناسب هستند ولی نباید زمان‌های دیگر را از دست بدهید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 310
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
خواب زیاد کنکوری ها!!!!

هر سال تعداد قابل توجهی از دانش آموزان، مشکل خواب را با مشاورین خود مطرح می کنند. هرچند بیش از ۸ ساعت خواب در طول شبانه روز زیاد است ولی تقریباً برای هیچ دانش آموزی زیاد خوابیدن مشکل اساسی نیست. اگر در طول روز، ۲ ساعت را برای کارهایی مثل غذا خوردن و نماز و سایر امور شخصی و ۶ ساعت را برای مدرسه و ۲ ساعت را برای کلاس های غیردرسی درنظر بگیریم، در روزهای غیرتعطیل، ۱۴ ساعت و در روزهای تعطیل، ۲۲ ساعت باقی می ماند. حال ساعت خواب خود را از این زمان باقی مانده کم کنید. آیا زمان باقی مانده را به مطالعه اختصاص داده اید؟


خواب زیاد کنکوری ها

فرض کنید دانش آموزان پرخواب، در روزهای مدرسه حدود ۱۰ ساعت و در روزهای غیرمدرسه حدود ۱۲ ساعت می خوابند ولی وقتی ساعات مطالعه را از آنها می پرسیم معمولاً کمتر از ۳ ساعت مطالعه دارند.یک جمع و تفریق ساده نشان می دهد که این عده از دانش آموزان باید بیشتر از ساعات خواب، نگران ساعات بیداری خود باشند، چون از ساعات بیداری به خوبی استفاده نمی کنند.

خواب زیاد باعث کسلی می شود. بهترین خواب، خواب شبانه ی ۶ تا ۸ ساعت است. حدود یک تا یک و نیم ساعت خواب بعد از ظهر نیز ایرادی ندارد؛ اما مشکل اساسی، عدم تحرک و ورزش است. بیشتر دانش آموزان به ویژه دختران، دچار این مشکل هستند. ۲۰ تا ۳۰ ورزش هوازی پیوسته (ایروبیک) و ۵ دقیق دوش گرفتن بعد از آن، پس از مدتی چنان تأثیری در بالا رفتن کیفیت مطالعه، تنظیم ساعات خواب، نشاط و شادی، بالا رفتن میزان یادگیری و رفع خستگی دارد که دیگر حاضر نیستید به هیچ وجه آن را کنار بگذارید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 351
برچسب‌ها: کنکور , خواب ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
ایا برای شزوع کنکور دیر شده ؟

اگه برای قانع کردنتون فقط یه کلمه کافیه و همین الان بلند میشین و میرین برای درس خوندن.باید بگم نه دیر نشده.

ولی اگه از جمله افرادی هستین که باید براتون دلیل و مدرک بیارم، تا آخر این یادداشت باهامون همراهی کنین.

ببینید برای کنکور دادن یه سری منابع کاملا مشخص هست که برای همه برابره.اینطور نیست که هرکسی زودتر شروع کرده باشه مطالب بیشتری رو باید بخونه.برای همه داوطلبای کنکور مشخص هست که چه کتابهایی رو و چه موضوعاتی رو باید مطالعه کنن.بنابراین از نظر مطالب در دسترس از هیچکسی عقب نیستین.

اما خب اینجا این سوال پیش میاد که:

پس این عقب موندگی که ایجاد شده چه تاثیری داره!؟

جوابش خیلی ساده است.برای رسیدن به سطح کسایی که خیلی از شما زودتر شروع کردن باید بیشتر تلاش کنین.هم زمان بیشتری بذارید و هم به مرور زمان کیفیت مطالعتون رو بالا ببرید.و البته این رو هم در نظر داشته باشین که رسیدن به اون دسته از دانش آموزا و حتی پیشی گرفتن ازشون نیازمند زمان کافی و همت کافی هست! یعنی انتظار نداشته باشین دو روز دیگه یا دو هفته دیگه بهشون برسین.مهم اینه که حرکتتون رو شروع کنین و شتاب لازم رو به کارتون بدین.اونا هم دارن پیش میرن ولی شما با سرعت و شتاب بیشتری برین جلو تا بهشون برسین و بعدش هم از سرعتتون کم نکنین و تا میتونین ازشون جلو بزنین.

خیلی از دانش آموزا برای شروع مطالعشون مشکل دارن و نمیتونن شروع کنن.پیشنهاد من اینه که درسهای قوی و ضعیف و متوسطتون رو مشخص کنین.روزتون رو با مطالعه درسی شروع کنین که ازش لذت میبرین.درسی که بتونین توش پیشرفت کنین و مسائلش رو راحت حل کنین تا این شوق در شما به وجود بیاد که دارین موفق میشین.

ساده ترین و بزرگترین مثالی که میتونم براتون بیارم تا نه تنها ناامیدی رو بذارین کنار بلکه کلی هم امیدوار بشین اینه که بهتون پیشنهاد کنم یه سرچ ساده انجام بدین و مصاحبه ” رستگار رحمانی “ بعد از اعلام نتایج کنکور سال ۸۸ رو بخونید.

رستگار رحمانی، ” نفر اول کنکور تجربی و زبان “ سال ۸۸ هست و مطالعش رو از بهمن ماه شروع کرده! یعنی فقط و فقط حدود۵ ماه وقت داشته برای مطالعه درسها و تونسته توی این مدت اونقدر فوق العاده کار کنه که همچین نتیجه ای رو بگیره!

حالا شما هم این وقت رو دارید و قطعا میتونید نتیجه ای که باب میلتون هست رو به دست بیارید.اگه دنبال رشته های عالی هستید، اگه دنبال این هستین که یه پزشک فوق العاده یا یه دندانپزشک ماهر بشید، باید از خودتون تلاش و تحملی رو نشون بدید تا لیاقت این رشته ها رو کسب کنید و بتونید به مردم کشورتون خدمت کنین.

مطمئن باشین هر لحظه و هر دقیقه ای که ازش استفاده کنید، هر جمله و هر صفحه ای که از کتابهای درسی و جزواتتون بخونید یعنی یه قدم نزدیک تر شدن به هدفهای بزرگی که توی ذهنتون داشتید و شاید توی این مدت رفته به دورترین قسمت های فکرتون.

 

 

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 272
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
کنکورو سخت نگیرین!!!

کنکور خوب یا بد، سخت یا آسان…خوشبختانه یا بدبختانه یکی از مراحلی است که باید آن را گذراند. بیایید این غول بی شاخ و دمی که ساخته ایم را در ذهن خود حلاجی کنیم: چطور شد که از پیچ و خم نمودارها گذشت و اینقدر بزرگ شد؟! آیا ما نیستیم که اغراق را چاشنی کار کرده ایم؟! این ماییم که هورمون غده ی هیپوفیز را به جای رشد افکار خودمان در جهت رشد این غول خان هشتم به کار برده ایم.


کنکور

 را در هرفرهنگ لغتی جستجو کنید معنای همین دویسجت و خرده ای تست را میدهد…اما من فرهنگ دیگری به شما معرفی میکنم…کنکور در لغت به معنا ی پل و در مفهوم به معنای سکوی پرتابی به سوی آینده است…سکویی که کمی روی آن بالا و پایین میروید تا به بهترین پرش خود برسید….و بهترین پرش شما رشته،شغل و درنهایت افکار و شان اجتماعی شمارا میسازد.پس تا میتوانید  محکم و با اعتماد بنفس شروع کنید.

دقت کرده اید،پرنده هایی که روی شاخه نشستند، هرگز ترس از شکستن شاخه ندارند، زیرا اعتماد آنها به شاخه ها نیست، بلکه به بالهایشان است. همیشه به خودت اعتماد داشته باش، خودت را باور کن! همیشه خودت را نقد بدان، تا دیگران تو را به نسیه نفروشند. سعی کن استاد تغییر باشی، نه قربانی تقدیر.

این روزهای آخر منتهی به کنکور تب و تاب همه بیشتر شده،اما این بین کسی برنده است که هوشمندانه عمل کند…قرار نیست همه چیز وفق مراد شما باشد…اگر خانه شلوغتر شده،اگر شرایط سخت تر شده،شما همگام با شرایط تغییر کنید…تغییر ناگهانی سخت هست ولی اگر به ارزشش فکر کنید حتما موفق میشوید.

چه خوب است اگر گوشه ی مطالعات این سه ماه باقیمانده،درست لحظه هایی که از سنگینی تستهای دیفرانسیل، زیست و اعراب خسته شده اید گوشه چشمی به کتاب «چه کسی پنیر مرا جابجا کرد» نوشته ی اسپنسر جانسون بیندازید…کتاب داستان چند موش است که جای همیشگی پنیر هایشان تغییر میکند…عده ای درمقابل تغییر مقاومت میکنند عده ای به دنبال پنیر می روند اما به دلیل ناامیدی و عدم اعتماد بنفس به ان نمیرسند و موش هوشمند تا تا رسیدن به پنیر مورد نظر استقامت میکند. درنهایت هدف کتاب اینست…اگر تغییر نکنید ممکن است از بین بروید.

دوست هوشمند من میدانم که پنیرت را خوب میشناسی و‌در راه رسیدن به آن از هیچ‌چیز واهمه ای نداری، پس تنها به نقطه ی هدف نگاه کن نه به نگاه های مردمی که چوب لای چرخت میگذارند!  این جماعت هر روز تو را جور دیگری می خواهند. مردم شهری که همه در آن می لنگند، به کسی که راست راه می رود می خندند!

هرکسی میتواند کنکور یا هر مرحله ی دیگری از زندگی را با سه داستان زیر، با موفقیت بگذراند:

۱.روزى روستاییان تصمیم گرفتند براى بارش  باران دعا کنند  در روزیکه براى دعا جمع  شدند تنها یک پسربچه با خود چتر داشت…

این یعنی ایمان…

۱.کودک یک ساله اى را تصور کنید زمانیکه شما اورابه هوا پرت میکنید او میخندد زیرا میداند اورا خواهید گرفت

این یعنى اعتماد…

۳.هر شب ما به رختخواب  میرویم ما هیچ اطمینانى نداریم که فردا صبح زنده برمیخیزیم با این حال هر شب ساعت را براى فرداکوک میکنیم

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 251
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
برنامه ی فوق العاده *مطالعه به روش کنکوری های برتر*

 

توجه : این پست، پست ثابت هست برای دیدن دیگر مطالب به پست های بعدی مراجعه کنید.

 

 

دوستان عزیز در این برنامه سعی شده تا روش های مطالعه چند کنکوری برتر جمع اوردی بشه تا شما دوستان عزیز استفاده کنید و از روش اون ها بی نصیب نباشید

 



این برنامه چند بخش داره :

 

 

خواندن به روش چند کنکوری  برتر


 

خواندن دروس به روش های کلی

 


 

خلاصه نویسی تخصصی

 


 

 

شیوه ی تست زنی به روش تخصصی

 

 

 

حرفه ای تست بزنید

 

 

 

مدیریت وقت در کنکور

 

 

 

مقابله با اظطراب

 


 

انواع استرس


..

 

و چندین بخش مختلف دیگر

 

 


از این که مارو حمایت میکنید بی نهایت سپاس گذاریم

 

اگر خواستید در برنامه قسمت خاصی  اضافه بشه و یا انتقاد و یا پیشنهادی دارید لطفا با ایمیل زیر در تماس باشید

 

 

asagroup2016@gmail.com

 

 

 دانلود امن از کافه بازار روی لینک زیر کلیک کنید

 

 

https://cafebazaar.ir/app/ir.asaa.konkurbartar/?l=fa

 

 


 

با تشکر

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 257
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3

نویسنده : محمد
تاریخ : چهار شنبه 30 تير 1395
نظرات
برنامه ی فوق العاده عالی پیشرفت تحصیلی کاملا رایگان

با سلام

 

دوستان برگشتیم و با یک برنامه ی پیشرفت تحصیلی اونم رایگان!!!!

 

در این برنامه همانطور که از اسمش پیداست راهکاری هایی رو برای پیشرفت تحصیلی ارایه میده


بخشی از برنامه عبارت است از:


تاثیر عواملی مانند تغذیه مناسب و خواب کافی و ورزش در تقویت حافظه
برنامه ریزی درسی


شرایط مطالعه (شامل سه بخش شرایط مطالعه کننده و شرایط زمانی و شرایط مکانی).


شیوه ی صحیح مطالعه


اداب مطالعه


روش های برای تند خوانی


افزایش یادگیری در فصل امتحانات


مواد غذایی موثر بر حافظه


راه کاری برای افزایش معدل


مقابله با اظطراب


کاهش استرس شب امتحان


ایجاد تمرکز در درس خواندن


شیوه ی تست زنی


جلوگیری از حواس پرتی

 

 

دانلود امن از کافه بازار برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

 

https://cafebazaar.ir/app/ir.asaa.pishraft/?l=fa


 

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 256
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : جمعه 18 تير 1395
نظرات
چگونه یک دانشجوی موفق باشیم!!!قسمت اول

نکاتی کلی برای اینکه بهتر درس بخوانیم، بهتر یاد بگیریم، بهتر معلومات‌مان را ارائه کنیم، و بهتر نمره بگیریم!

● کلیات

برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همین‌جا شروع می‌شود.

زندگی دانشجویی می‌تواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز می‌باشد.

چهار شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

نکاتی کلی برای اینکه بهتر درس بخوانیم، بهتر یاد بگیریم، بهتر معلومات‌مان را ارائه کنیم، و بهتر نمره بگیریم!

● کلیات

برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقل و دور از خانه است. این به تنهایی شاید بیشتر از تحصیلات شما ارزش داشته باشد. زیرا پرورش واقعی شما از همین‌جا شروع می‌شود.

زندگی دانشجویی می‌تواند موجد فشارهای روحی باشد. قبول کنید که این فشارهای روحی در زندگی حالتی طبیعی است. در این طور مواقع با دوستان خود صحبت کنید و از آنها دوری نجویید. مطمئن باشید در کمک به روی هر کسی که تحت فشار روحی است، باز می‌باشد.

چهار شرط یادگیری موفقیت‌آمیز و لذت‌بخش، که لازم است در خود آن‌ها را ایجاد و نسبت به آن‌ها آگاهی داشته باشید، عبارتند از:

▪ تمایل به یادگیری: انگیزه و هدف

▪ یادگیری با انجام فعالیت: تمرین، اشتباه کردن، تصحیح خطا

▪ بازخورد از طرف دیگران

▪ درک کردن: اندیشیدن و درک آنچه آموخته شده است.

▪ مهارت‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید و آن‌ها را به کار بندید.

برای مطالعه و انجام تکالیف، مهلتی را برای خود تعیین کنید. همچنین فرصت‌هایی برای اتفاقات پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.

درباره تجربه‌های ناموفق یادگیری خود فکر کنید و درباره آنچه باعث شده است تجربه ناموفق یادگیری پیش بیاید چند سطر بنویسید.

● کتاب و مطالعه

مهمترین صفحات هر کتاب، ”فهرست“ و ”راهنمای موضوعی“ است. استفاده موثر از این دو قسمت را فرابگیرید.

مطالعه فعال همواره با قلم همراه است. از نوشتن داخل کتاب نترسید. کتاب‌تان را خودتان شخصی کنید و آن را برای خودتان بنویسید. با کمک مداد یا ماژیک‌های رنگی یا هر وسیله دیگر، تصویری منحصر به فرد از صفحات کتاب ایجاد و در ذهن‌خود نگه دارید. فقط دقت کنید این کار را با کتاب‌های کتابخانه و امانتی انجام ندهید!

برای هر مطلبی که مطالعه می‌کنید یا یاد ‌می‌گیرید، یکی از این جملات را در نظر بگیرید:

▪ کاملا درک کرده‌ام.

▪ کم و بیش درک کرده‌ام.

▪ هنوز درک نکرده‌ام.

استفاده از کتابخانه و منابع آن را به خوبی یاد بگیرید. مهارت ”اطلاعات یابی“ در کتابخانه را با تمرین در خود پرورش دهید.

در کتابخانه از چشمان خود به خوبی استفاده کنید. وقتی از یک کتاب چند جلد کتاب در کتابخانه یا فهرست موضوعی کتاب‌ها موجود است، به این معنی است که آن کتاب از کتابی که تنها یک جلد از آن در کتابخانه دیده می‌شود، با اهمیت‌تر است. همچنین کتاب‌هایی که بارها تجدید چاپ شده‌اند نیز احتمالا مفید‌تر بوده‌اند. نهایتا اینکه کتاب‌هایی که از بس خوانده ‌شده‌اند، کهنه و فرسوده شده‌اند نیز باید کتاب‌های خوبی باشند و احتمالا از کتاب‌هایی که تا حالا کسی آن‌ها را به امانت نگرفته مفید‌تر هستند.

● قبل از هر جلسه

▪ قبل از برگزاری هر جلسه درس، از مطالبی که قرار است یاد بگیرید آگاه باشید و حتما در مورد آن پیش‌مطالعه کنید.

▪ سوالات و تمرینات آخر فصلی که قرار است مطالعه شود را بررسی کنید و تا حد ممکن سعی کنید ببینید آیا می‌توانید آن‌ها را حل کنید.

▪ قبل از شروع درس به این سوال پاسخ دهید: «تا کنون درباره این موضوع چه یاد گرفته‌ام؟»

▪ سعی کنید با پیش مطالعه، سوالاتی برای خود طرح کنید و در طول کلاس در یافتن پاسخ‌هایی برای آن‌ها باشید.

● در طول هر جلسه

بدانید و سعی کنید کشف کنید که مدرس پس از آموزش هر مطلبی چه انتظاری از شما دارد. هدف‌های یادگیری هر مطلبی را مشخص کنید و بدانید چرا باید چیز‌های خاصی را بیاموزید.

اگر یادداشت برداری می‌کنید، رونویسی نکنید. ایده‌ها و مفاهیم را در ذهن‌تان پردازش کنید و با زبان و کلمات خودتان یادداشت کنید.

در مصرف کاغذ صرفه‌جویی نکنید!! صفحات را به طور کامل پر نکنید. فضای خالی کافی در صفحات باقی بگذارید تا بعدا بتوانید در آن قسمت‌ها یادداشت‌های بیشتری اضافه کنید.

در هنگام یادداشت برداری با استفاده از اندازه‌های متفاوت خط، رنگ، یا هر تکنیک دیگر، به فرا‌خور مطلب، تفاوت‌های بصری ایجاد کنید. سعی کنید گوشت و استخوان به راحتی از هم قابل تشخیص باشند.

در حین یادداشت برداری، سوالات و نظرات خود را حتما بنویسید. بسیاری از سوالاتی که به ذهنتان می‌آید اگر یادداشت نشوند، بعد از مدتی از ذهنتان پاک می‌شود، بی‌آنکه جوابی برایش پیدا کرده باشید.

● پس از هر جلسه

▪ با یادداشت‌ها و کتاب خود کاری انجام دهید. آن‌ها را در قفسه به حال خود رها نکنید.

▪ مطالبی را که آموخته‌اید مرور کنید. یادداشت‌های خود را با چند نفر دیگر از هم‌کلاسی‌هایتان رد و بدل کنید و درباره مطالب درسی با هم بحث کنید.

▪ خلاصه مطالب را تهیه کنید. همینطور «برگ تقلب» خود را با مطالب آخرین جلسه درس تکمیل و به‌روز کنید.

▪ برای موضوعات که یاد گرفته‌اید، ”نقشه ذهنی بصری“ یا ”درخت یادگیری“ یا هر ابزار دیگری که دانسته‌های شما را به صورت بصری و گرافیکی نشان می‌دهد، طرح کنید.

▪ تکالیف سنگین را به چند بخش کوچک تقسیم کنید، برای هر یک مهلتی تعیین، و هر قسمت را در زمان خود انجام دهید.

به خاطر داشته باشید «همکاری و مشارکت» با «تقلب» فرق دارد. گروه‌هایی تشکیل دهید و در حل مساله‌ها و تکالیف با هم همفکری کنید و به صورت گروهی مطالعه کنید و به همدیگر کمک کنید. به این ترتیب با سرعتی باورنکردنی بر ضعف‌های خود فائق می‌آیید. ضمنا به خاطر داشته باشید که توضیح دادن یک موضوع برای یک نفر دیگر، به یادگیری شما کمک بسیار زیادی می‌کند. به خاطر بسپارید که، اما نهایتا هر نفر به تنهایی تکالیفش را به انجام برساند.

یاد بگیرید که چگونه دوری فیزیکی از یکدیگر را با کمک ارتباطات الکترونیک جبران کنید. مثل استفاده از پست الکترونیک یا گروه‌های ارتباطی و میز‌گرد‌های الکترونیکی در اینترنت.

بسیار دقت کنید که در گروه‌های مطالعاتی هرگز کسی را ”خیط و ضایع نکنید“، و از ”نژاد پرستی“، ”قوم پرستی“ و ”جنسیت باوری“ به شدت دوری کنید. لازم است که همگی به هم احترام بگذارند و حقوق همدیگر را رعایت کنند.

● غیبت

طبق مقررات هر دانشجو می‌تواند تا ۳ جلسه غیبت داشته باشد. و در بسیاری از موقعیت‌ها، غیبت از اختیار دانشجو خارج است؛ مثل بیماری، مشکلات شخصی، دوری از خانواده و...

بعد از غیبت سعی کنید با کمک کتاب درسی، و یادداشت همکلاسی‌هایتان بلافاصله و به سرعت مطالب جلسه از دست رفته را فرا بگیرید و از قافله درس عقب نمانید. از دوستان خود به عنوان مدرس و منبع استفاده کنید.

کمک به دوستان غایب توسط دیگر همکلاسی‌ها، یکی از راه‌های خودآموزی است. پس هر دو نفر سود می‌برند. به دوستان غایب خود حتما کمک کنید.

سعی کنید سوالاتی را که برایتان در مورد مطالب آن جلسه غایب ایجاد می‌شود، از گروه‌ مطالعاتی و از دیگر هم‌کلاسی‌ها بپرسید و به جواب برسید. اگر موفق نشدید، حتما سوال و مشکل خود را به طور مشخص و واضح، بر روی کاغذ مکتوب کرده و با استاد خود در میان بگذارید.

اگر امکان یادگیری سریع مطالب از دست رفته وجود ندارد، سعی کنید خود را با درسی که ادامه دارد تطبیق دهید و سعی نکنید تمام وقت خود را فقط برای به دست‌آوردن چیزهای از دست رفته صرف کنید، زیرا این کار باعث دورماندن از اصل موضوعات درسی می‌شود. موضوعات درسی را دنبال کنید و کم‌کم موضوعات از دست رفته را یاد بگیرید.

● پروژه‌ها: گزارش، مقاله، و سمینار

در بسیاری از دوره‌های تحصیلی، دانشجویان پروژه‌ یا تحقیقی انجام می‌دهند که گزارش و ارائه آن، قسمتی از نمره آنان را تشکیل می‌دهد. انجام پروژه مقدار زیادی از وقت دانشجویان را می‌گیرد، اما با صرف کمی وقت و یافتن راه‌هایی برای انجام بهتر کار و ارائه بهتر گزارش نهایی، می‌توان نتایج به مراتب بهتری کسب کرد.

برای تهیه گزارش، هرچه زودتر اقدام کنید.مثلا بعد از کارهای عملی یا پس از بازدید. وقتی که مطلب هنوز در ذهنتان تازه و نو است و جزئیات آن را به خاطر دارید، تهیه گزارش و نوشتن آن بسیار ساده‌تر است.

یکی از خطرات به تعویق انداختن مکتوب کردن پروژه و نگارش آن، تلنبار شدن آن است. در نتیجه زمانی که باید به مرور درس‌ها برای امتحان بپردازید، مجبور می‌شوید به گزارش خود بپردازید و با آن درگیر شوید.

استفاده از نرم‌افزارهای نشر رومیزی، مثل نرم‌افزار Word کار شما را بسیار راحت می‌کند.

قبل از هر کاری، طرحی مکتوب برای کاری که می‌خواهید انجام دهید آماده کنید. سپس مدتی روی طرح خود فکر کنید و آن را نهایی کنید. این طرح پیش‌نویس باید شامل برنامه زمانی نیز بشود.

هدف کلی پروژه خود را در طرح اولیه مشخص کنید. این هدف به سوال «چرا» پاسخ می‌دهد.

برای رسیدن به هدف کلی، مسیر خود را در طرح مکتوب به چند گام کوچک‌تر تقسیم کنید که هر یک از این گام‌ها خود یک هدف جزئی به حساب می‌آیند. سپس از خود بپرسید «این هدف چگونه به نتیجه می‌رسد؟» و راه خود را مشخص کنید.

انتخاب یک ”عنوان“ مناسب بسیار اهمیت دارد. سعی کنید عنوان تا حد ممکن کوتاه و در عین حال گویا باشد.

”خلاصه“ یا ”چکیده“ از قسمت‌های حائز اهمیت نوشته شما است. این قسمت را پس از اینکه کار نگارش تمام شد، بنویسید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که قول و وعده‌های داده شده در ابتدای نوشته، دست‌یافتنی خواهند بود.

در ابتدای نوشته، ”هدف“‌ خود را به‌طور شفاف و دقیق مشخص کنید.

”مقدمه“ خوب، بسیار با اهمیت است. پاراگراف‌های اول و دوم انتظارات خواننده را از گزارش یا مقاله مشخص می‌کند.

هر فکر یا ایده منحصر به فرد باید در یک پاراگراف از نوشته مطرح شود. از این رو نوشته خود را به پاراگراف‌های منطقی تقسیم کنید تا استدلال شما قابل درک باشد.

بسیاری از کارشناسان و اکثر مردم با نگاهی اجمالی مطالعه می‌کنند. از این رو اولین و آخرین جمله هر پاراگراف باید طوری باشد که مفهوم را منتقل کند.

 

به ادامه مطلب مراجعه کنید

 

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 706
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : شنبه 10 خرداد 1393
نظرات
امادگی برای کنکور.بخش سوم...امادگی کلی 2

دوستان عزیز حتما برای ما نظر ارسال کنید

 

بیشترین داوطلبین ما برای آمادگی کنکور از مهر ماه درس خواندن را شروع می‌کنند به مدت 10 ماه یعنی تا تیر ماه سال بعد این داوطلبین در طی این دوران دچار فراز و نشیب‌های فراوانی می‌شوند که نیاز است حتماً به مشاورین خبر مراجعه و مشورت کنند.

 

این فراز و نشیب‌ها ممکن است به سه دوره برای داوطلبین تقسیم شود:

 

الف: دوره اول:

دراین دوره داوطلبین با علاقه زیاد و با انگیزه بالای کار خود را شروع می‌کنند و بعضی‌ها به مؤسسه‌های آزاد مراجعه وثبت نام می‌کنند برای آزمونهای آزمایشی و یا درکلاسهای تقویتی کنکور شرکت می‌کنند و شاید تا حدودی هم تحت تأثیر جاذبه‌های کوتاه مدت مؤسسات قرار گیرند از جمله این جاذبه‌ها آزمون- برنامه ریزی - کارنامه آزمون و... می‌باشد.

 

این دوره حدوداً شاید دو تا سه ماه طول بکشد و شاید هم کمتر از یک ماه باشد این دوره هم بستگی به نحوة مطالعه و درس خواندن شما دارد هر چقدر شما برنامه ریزی منظمی داشته باشید و به آن عادت کرده باشید دوره طولانی تر خواهد بود.

 

یا بهتر بگوئیم این دوره را می‌توان دوره شور و شوق و اشتیاق داوطلبین نامید.

 

هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می‌رسد. (کارلایل)

 

دوره دوم: فرار، دلسردی، ناامیدی و یا دوره‌ی خستگی زود رس

اگر دانش‌آموز در دوره اول برنامه ریزی منظمی نداشته باشد و مطالعه یکنواختی داشته باشد به تدریج از جاذبه‌های دوره اول کاسته می‌شود و او نیز نسبت به درس خواندن دلسرد و ناامید می‌شود. چرا که کار یکنواخت انسان را خسته و بی حوصله می‌کند یعنی، آن پتانسیل روزهای اول را از دست می‌دهد.

 

حتی بعضی‌ها از این شکایت دارند که چرا با این همه تلاشی که انجام می‌دهیم به نتیجه نمی‌رسیم و یا اینکه اصلاً مطالب را یاد نمی‌گیریم.

 

دانش‌آموزان در این دوره به درسهایی که خوانده‌اند توجه نمی‌کنند ودرفکر درسهایی که نخوانده‌اند هستند.

 

این مسئله باعث می‌شود که دانش‌آموز مأیوس شود خلاصه این دوره میانی دورة بسیار سختی برای دانش‌آموزان است.

 

خیلی از دانش‌آموزان را سراغ داریم که با یک شروع عالی دردوره میانی ناامید شده‌اند و از حرکت و رقابت با دوستان بازمانده و میدان را برای آنان باز گذاشته‌اند.

 

در این دوره با توجه به یکنواخت بودن کار، افکار منفی و مزاحم به سویشان هجوم می‌آورد وآرامش آنها را به هم می‌زند و شاید در بعضی از موارد منجر به ترک ادامه کار شود در این دوره است که اولیاء و مشاورین با هنرمندی خود بتوانند افکار منفی را شناسایی و با مشاوره مستمر ایشان را به مسیر منطقی خود هدایت کنند، به او انرژی دهند افکار منفی را از سر او دور کنند و او را به ادامه کار تشویق کنند.

 

عزیزان به این نکته توجه داشته باشند: تقریباً همه داوطلبین کنکور در طول سال با این مشکل مواجه هستند. در این مرحله نیاز به تلاش بیشتری هست.

 

دوره سوم: دوره جهش ناگهانی

این دوره تقریباً دو سه ماهی به کنکور باقی مانده وآن هم با شنیدن خبرها یی از کنکور از طریق رادیو، تلویزیون و دوستان شروع می‌شود که ناگهان داوطلب به خود می‌آید و روند مطالعه دوباره تند می‌شود.

 

در این دوره اگر داوطلب بتواند برافکار منفی و مزاحم خود غلبه کند، می‌تواند موفق شود چرا که وقت زیاد‌ی باز هم مانده برای مطالعه و رسیدن به کنکور، چنانچه دانش‌آموز در این دوره با برنامه ریزی درست و حساب شده‌ای کار خود را شروع کند می‌تواند از خیلی از رقبای خود سبقت بگیرد و به نتیجه مطلوب و مورد دلخواه خود برسد.

 

نتیجه:

دوره اول چون داوطلب با آمادگی کامل شروع می‌کند اگر مشاورین محترم بتوانند بایک برنامه ریزی درست وحساب شده او را تشویق و وادار به درس خواندن کنند کار تقریباً به دوره میانی نمی‌رسد یا اگر برسد، با شدت کمتری.

 

دوره میانی سخت ترین دوره و شاید بدترین دوره باشد دوره‌ای که شاید بسیاری از سرنوشت‌ها را عوض کند، دوره‌ای که به نام دوره فرار، بی حوصلگی و یا نا امید می‌شود از آن نام برد شما در این دوره باید برافکار مزاحم خود غلبه کنید چرا که قسمت زیادی از مسیر را طی کر ده اید. تنبلی را کنار بگذارید چرا که شما می‌توانید، وقت کافی هم دارید حتی، توصیه می‌کنیم به آنهایی که تاکنون درس نخوانده‌اند مهم نیست که تاکنون درس نخوانده‌اند چرا که زمان هنوز باقیمانده چرا که ما در زمان دو مرحله‌ای بودن کنکور داوطلبانی سراغ داریم که فقط در زمان مرحله اول و دوم تصمیم به درس خواندن گرفتن وحتی توانستند نتیجه مرحله اول را جبران و در رشته خوبی قبول شوند. شما هم می‌توانید از هم اکنون کار خود را شروع کنید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات
امادگی کلی برای کنکوری ها...بخش دوم

ما پس از مطالعه آن درمی یابید که کاملاً عملی و مفید بوده و تمام جوانب یک یادگیری مطلوب را داراست. در این روش با استفاده از دقیق ترین دستاوردهای روانشناسی یادگیری می توانید به بهترین شکل از توان و استعداد خود بهره بگیرید.

●اصول اساسی

۱ _ این روش بیشتر به گذشته توجه دارد. چون ابتدا باید امکانات خود را بشناسید و برای این کار هم باید به گذشته توجه کنید. بدون شناخت دقیق توانایی هایتان نمی توانید الگو و برنامه واقع بینانه ای برای آینده تدوین نمایید.
اغلب برنامه های آموزشی از پیش تعیین شده که شما و یا حتی افراد با تجربه تر برای روزها و هفته های بعد تنظیم می کنید، هرگز اجرا نمی شود. زیرا این برنامه ها همگی یک اشکال اساسی دارند آنها برمبنای تواناییها و امکانات واقعی شما استوار نشده اند. معمولاً این برنامه ها خوش بینانه و بلندپروازانه تنظیم می شوند. ما نمی توانیم برنامه مطالعه و زندگی خود را فقط براساس آرزوها و تمایلات خودمان تنظیم کنیم. متأسفانه در ۹۹ درصد موارد حدس شما از تواناییهای خودتان خوش بینانه است. به همین دلیل معمولاً ارزیابی شخصی دو برابر واقعیت است.
۲ _ برنامه هر کس مخصوص خود او و با دیگری متفاوت است. هر کس در زمینه بهره هوشی، پایه درسی، نقاط قوت و ضعف درس، اهداف آموزشی، عادات و روشهای مطالعه، محیط و شرایط زندگی و تحصیل و میزان اعتماد به نفس با دیگران متفاوت است و برای هر فرد باید برنامه ای متناسب با ویژگیهای خاص خود تنظیم گردد. الگوبرداری از کارهای دوستانی که موفق بوده اند نیز چندان مفید نیست. چه بسا کاری که برای کسی بسیار مفید و مؤثر است برای دیگران کاملاً مضر باشد.
۳ _ واحد زمانی این برنامه یک هفته است. یکی از عواملی که باعث اجرا نشدن برنامه های درسی می شود تنظیم برنامه به صورت ساعت به ساعت یا روز به روز است. در حالی که در زندگی واقعی ما عوامل بسیاری وجود دارند که موجب می شوند ما نتوانیم هر روز در ساعت معین همان کاری را که می خواهیم انجام دهیم، ولی می توانیم این ضعف را در روزهای بعد جبران کنیم. به همین دلیل یک هفته واحد زمانی مناسبتری برای برنامه ریزی است.
اگر ما در طول یک هفته رفتار خود را بررسی کنیم بهتر می توانیم به عدم تعادلهای کار خود پی ببریم و افراط و تفریطها را در کار خود بشناسیم هنگامی که ساعات مطالعه دروس مختلف را در طول یک هفته جمع می کنیم متوجه می شویم که درسی را بیشتر یا کمتر از اندازه لازم مطالعه کرده ایم.
هر کس اگر به حال خود گذاشته شود کاری را انجام می دهد که بیشتر به آن علاقه دارد، همچنین هنگام درس خواندن بیشتر به مطالعه دروسی می پردازد که در آن موفق تر بوده و نمره کمتری کسب کرده است. باید هر درس را به اندازه اهمیت همان درس و به طور متعادل مطالعه نماییم، و با توجه به قدرت و ضعف مان در آن درس ساعات مطالعه آن را تنظیم نماییم.
۴ _ نقش فعال و خلاق در برنامه ریزی متعلق به شماست. هیچ کس به اندازه شما دلسوز و نگران سرنوشت شما نیست و هیچ کس به اندازه شما از جزئیات کار شما آگاه نیست. در این روش شما می توانید ابتکارات و خلاقیتهای خود را ابراز نمایید. این خود شما هستید که فعالترین نقش را در برنامه ریزی آموزشی تان دارید. مهم برخورد خلاقانه شما با برنامه ریزی است که خودتان انجام می دهید.
۵ _ رقیب اصلی شما خودتان هستید. رقیب شما دیگران نیستند، شما در طول سال جاری باید با خودتان مسابقه بدهید. باید هر روزتان از روز قبل و هر هفته تان از هفته قبل بهتر و موفق تر باشد.
سال گذشته از چند درصد توانایی خود
استفاده کرده اید؟
متأسفانه بخش قابل توجهی از توانایی های ما به هدر می رود و ما بدون آن که به این موضوع توجه کنیم، در پی رقابت و مسابقه با دیگران هستیم سالم ترین، صحیح ترین و موثرترین نوع رقابت، رقابت انسان با خود است. ما باید دائماً تلاش کنیم قابلیتها و تواناییهای خود را بیشتر و بیشتر متحقق نماییم. برای ارزیابی صحیح از کار خود باید دائماً با خود رقابت کنید و رکوردهای کمی و کیفی به دست آمده را ثبت کنید. اگر شما بدانید این هفته چقدر مطالعه کرده اید حتماً در هفته آینده تلاش خواهید کرد ساعات بیشتری درس بخوانید.

●روش اجرایی برنامه ریزی آمادگی کنکور

▪دفتر برنامه ریزی و رسم جدول مطالعات
یک دفتر صد برگ تهیه کنید. دو سه برگ اول آن را سفید بگذارید. سپس هر دو صفحه مقابل هم را به یک هفته اختصاص دهید. در سمت راست آن جدولی به شرح زیر رسم کنید و سمت چپ آن را که صفحه ارزیابی و تصمیم نام دارد سفید بگذارید تا نکات ویژه ای را که بعداً اشاره خواهد شد در آن بنویسید.
در صورتی که در طول سال برنامه آموزشی یا فوق برنامه ای علاوه بر مطالعه درسی و کنکور دارید، در پایان ستون ذکر کنید. (مانند: کلاس، کامپیوتر، زبان، فعالیت ورزشی یا هنری)
اغلب توصیه بر این است که در سال جاری فعالیت های فوق برنامه خود را به حداقل برسانید یا کاملاً قطع کنید. فعالیتهای ورزشی و هنری در سال جاری، تا حدی که سبب شادابی جسم و روح شما شود مفید و لازم است. شروع هر هفته را روز شنبه در نظر بگیرید و پایان هفته را روز جمعه، تکمیل جدول را باید از همین امروز شروع کنید و حتی یک روز را هم نباید از دست بدهید. مثلاً اگر امروز دوشنبه است، جدول را از ستون دوشنبه به بعد تکمیل کنید و شروع کار را به تعویق نیندازید لازم نیست تمام خانه های مربوط به دروس مختلف هر روز پر شود زیرا شما نمی توانید تمام دروس را در یک مطالعه کنید. ساعات شروع و پایان مطالعه را لازم نیست بنویسید. زمان مطالعه هر درس از لحظه ای شروع می شود که شما کتاب را باز می کنید و زمانی خاتمه می یابد که کتاب را می بندید. کارهای متفرقه ای که در بین مطالعه انجام می دهید جزو ساعات مطالعه محاسبه نمی گردد و باید از آن کسر شود.
منظور از ساعات مطالعه فقط ساعاتی است که به تنهایی مطالعه می کنید. ساعات مطالعه با معلم خصوصی و یا رفتن به کلاسهای مختلف جزو ساعات مطالعه محسوب نمی گردد. ساعاتی را که در هفته برای هر درس به کلاس کنکور رفته اید یا معلم خصوصی داشته اید در ستون آخر ثبت نمایید. این کار را یکبار و در پایان هفته انجام دهید.
جمع ساعات مطالعه را در پایان هر روز محاسبه و ثبت کنید، در غیر این صورت ارزش کارتان از بین می رود، زیرا شما باید بدانید هر روز به نسبت روز قبل چه میزان مطالعه کرده اید تا در روز بعد کمیت و کیفیت کارتان را بالاتر ببرید. اگر روزی اصلاً درس نخواندید، در خانه جمع همان ستون با خودکار قرمز یک صفر بزرگ بگذارید. حتی الامکان هر شب برای روز بعد برنامه ای تنظیم کنید و معلوم کنید که فردا قصد دارید چه دروسی را مطالعه کنید. در ردیف ما قبل آخر ستون جمع، مجموعه ساعات مطالعه هر هفته را ثبت کنید. این عدد برای شما اهمیت زیادی دارد و باید آن را برای هفته بعد به خاطر داشته باشید تا بهتر کار کنید. همچنین میانگین ساعات روزهای هفته نیز برای شما اهمیت زیادی دارد. برای به دست آوردن آن مجموعه ساعات مطالعه هفته را بر هفت تقسیم کنید. از این طریق سعی کنید تا میزان مطالعه هر روز را از میانگین هفته قبل بالاتر ببرید.

▪به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : دو شنبه 5 خرداد 1393
نظرات

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید..اینجا هر گونه سوال در مورد برنامه ریزی دارید بپرسی..تعارف نداریم که...اگرم وبلاگ دارین لیکن و ادرسوتونو بدین تا لینک کنم...پس هر گونه سوال..راهنمایی.دبیرستان.کنکور.دانشگاه و .. هر چیز دیگه ای.. پشیمون نمیشیدااااا من کمکتون میکنم
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید