اموزش های صحیح مطالعه و روش ها و راهکار ها برای خواندن درس..برنامه ریزی مناسب و
اطلاعات کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



موضوعات
لینک دوستان
نویسندگان
نظر سنجی

دوست عزیز مقطع شما کدام گرینه است؟

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوره رایگان برنامه ریزی و پیشرفت تحصیلی و آدرس pishraftbarname.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






دیگر موارد



گن لاغری مردانه Online User

IranSkin go Up
تماس با ما
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 59
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 16
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 23
:: بازدید ماه : 332
:: بازدید سال : 904
:: بازدید کلی : 86240
مظالعه.کارت.سیستم.

این متد موارد زیر را به شما ارائه میکند:
یک ادراک دقیق از آنچه بلدید.
شما را مجبور میکند که در مورد مسئله فکر کنید تا اینکه فقط نظاره اش نمائید.

  • مطلب و یادداشتهایتان را زود زود مرور کنید، بنابر این مطلب در ذهن شما همیشه تازه خواهد ماند.
  • هنگامی که مطالبتان را مطالعه یا یادداشتهایتان را مرور میکنید:
    سوالاتی در مورد مطلب بنویسید
    فکر کنید استاد آن درس هستید، چه سوالاتی میپرسیدید؟
  • هر لغتی که نیاز دارید یاد بگیرید یادداشت کنید
  • از فلش کارتها استفاده کنید:
  1. هر سوال یا لغت را در پشت کارتها بنویسید.
  2. در جلوی برگه یک جواب یا یک توضیح برای سوال و لغت بنویسید
  3. فلش کارتها را بر بزنید
    بنا بر این شما نمی توانید جوابی را بر اساس ترتیبشان در دسته بفهمید.
  4. به کارت در بالای دسته نگاه کنید:
    سعی کنید به سوال جواب یا لغت را توضیح دهید
    اگر بلد بودید، عالیست! آنرا در زیر دسته برگه قرار دهید
    اگر بلد نبودید، به جواب نگاه کنید و آنرا چند کارت پایینتر قرار دهید.( تا به زودی دوباره به آن بر بخورید)
  5. در تمام دسته پیش بروید تا زمانی که مطمئن تمام اطلاعات را حفظید.

چند نکته:

  • کارتها را با خودتان همه جا ببرید
    از تکه زمانها استفاده کنید.
    خودتان را هنگامی که در صف منتظرید یا سوار اتوبوس هستید یا غیره امتحان کنید.
  • اگر فکر میکنید جوابی را میدانید
    و نمی توانید با کلمات آنرا بیان کنید، در اصل آنرا به خوبی نمیدانید.
    توضیح اطلاعات یک راه خوب برای اطمینان از حفظ آنست.
    این همچنین یک راه خوب برای جلوگیری از تشویش امتحان است.
  • خودتان را در مکانی که تنها هستید امتحان کنید
    و جوابهایتان را بلند از بر بخوانید.
    این بهترین راه برای اطمینان حاصل کردن از بلد بودن شماست.
  • با یک دوست از کلاستان درس بخوانید
    میتوانید از یکدیگر برای اطمینان از صحت جواب استفاده کنید.
    شما میتوانید تعامل ایده کنید و یکدیگر را در یادگیری مفهوم یاری نمائید.
هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
مدیریت زمان

مدیریت زمان سری

حل مشكل و تصميم گيري:

تصميم گيري هاي تطابق پذير

تكنيك هاي تطابق پذير براي حل مشكلات، تركيبي از منطق و عقل هستند و با اين كه دقيق نيستند، مي توانند راه حل هاي خوب و رضايت بخشي پيش رويتان بگذارند.

اگر نمي توانيد مراحل كامل حل مشكل را دنبال كنيد، از اين تكنيك ها زماني كه:

  • فرصت كمي براي مطالعه داريد
  • نيازي به تحليل كامل و دقيق نداريد
  • مي توانيد ريسك ها را بپذيريد
  • تصميمات بازگشت پذير بگيريد

استفاده كنيد.

ترفندهاي لازم براي اتخاذ تصميمات تطابق پذير

سازماندهي با استثنائات: تمرين
روي مسايل مهم و بحراني كار كنيد؛ مواردي را كه جزو اين ها نيستند، كنار بگذاريد.
ايجاد استراتژي و اولويت بندي

مثال: براي يك دانش آموز، رياضي تدريس مي كنيد. متوجه مي شويد كه شرايط خانواده دچار مشكل است ولي مهارت هاي لازم براي كمك را نداريد. مدير مربوط را مطلع مي كنيد تا وارد عمل شوند ولي بايد روي مسئله اصلي تمركز كنيد و در انجام تكاليف به او كمك كنيد.

تصميمات سر در گم كننده
روز به روز تصميمات بيشتري بگيريد تا به اهدافتان برسيد و از تعهد كلي به تصميمي كه نمي توانيد تغييرش دهيد، خودداري كنيد.

مثال: قبل از نصب كولر، توري، نورگير و سايبان يا پنكه را امتحان كنيد. اين ها ممكن است مشكل گرما را برطرف كنند. اگر هم نتوانستد، باز هم در خنك كردن ساختمان موثر واقع گشته اند و در صورت نصب كولر، كارايي آن را افزايش مي دهند.

مرور
از اطلاعات موجود براي حل مسئله استفاده كنيد.
مرور يك استراتژي آزمون و خطاي اصلاح يافته براي سازماندهي ريسك است. برخلاف پرتاب يك تاس، اين كار نيازمند يك حس استوار براي رسيدن به هدف و پيمودن مسير است. از اين تكنيك براي حركت محتاطانه با گام هاي كوچك به سمت يافتن راه حلي مناسب استفاده كنيد.

مثال: پزشكان از اظهار نظر در مورد يك تشخيص منفرد و ناتمام يك بيماري خودداري مي كنند. از طريق مرور تجربي ولي دقيق، علت يك بيماري و درمان آن را مشخص مي كنند.

محافظه كاري
اگر هنوز آمادگي كامل نداريد، با جلوگيري از تصميماتي كه شما را به يك گزينه منفرد محدود مي كند محدوده ريسك را افزايش دهيد.

مثال: سرمايه گذاران زيرك، هيچ وقت تمام دارايي خود را يك باره به كار نمي گيرند؛ بلكه ريسك را با تقسيم سهام و موجودي و غيره به ميزان هاي متعادل، گسترش مي دهند.

شواهد و حس ششم!
اين ها گزينه هايي مبتني بر تجربه، ارزش ها و احساسات شماست (حس ششم و دل شما!). هرچند خيلي وقت ها مي توانيد با اين حواس به نتيجه و واقعيت دست يابيد، منحصراً به آن تكيه نكنيد، چون مي تواند منجر به قضاوت هاي نادرست يا تصميمات عجولانه شود. نخست منطق خود را به كار بگيريد، سپس سراغ حس ششم برويد تا "حس كنيد" تصميمتات صحيح است.

تاخير
اگر نيازي به تصميم فوري نداريد و فرصت كافي براي فكر كردن داريد، به آرامي پيش برويد يا اندكي شكيبايي به خرج بدهيد. گاهي اوقات انجام ندادن كار، بهترين تصميم است؛ مشكل يا حل مي شود يا اتفاقات بر آن چيره مي شوند.

واگذاري تصميم گيري يا كارها به فرد يا گروهي ديگر
گاهي اوقات ما خود را درگير مشكلاتي مي كنيم كه مطعلق به ما نيستند يا كسان ديگري مي توانند آن را بهتر حل كنند. يك ترفند براي واگذاري مسايل به ديگران، مشخص كردن افراد درگير با موضوع است. اين افراد كساني هستند كه جذب مسئله مي شوند يا با حل آن، تحت تاثيرش قرار مي گيرند (اين، تمرين خوبي براي هر نوع تصميم گيري است!).

مورد ديگر كه بايد در حل مشكل در نظر گرفته شود، كافي بودن منابعتان براي حل مسئله است. منابعي مانند زمان، پول، مهارت ها، اعتماد به نفس و ... جزو اين منابعند و در صورت كافي نبودن بايستي تصميم گيري به شخص مناسب واگذار شود.

بينش، فرصت و گزينه ها
روي آينده تمركز كنيد تا فرصت ها و گزينه هاي پنهان را بيابيد. با گزينه ها، مي توانيم تصميم هاي بهتري بگيريم. بدون آن ها تصميم ها تبديل به انتخاب هاي اجباري مي شوند. با يافتن فرصت هاي فردا و گسترش گزينه ها، مي توانيد تصميمات پاينده و مطلوبي بگيريد.

موانع موجود براي تصميم گيري

دودلي و عدم توانايي براي تصميم گيري
جلوگيري از تصميم گيري براي گريز از مسايل مربوط به ريسك، ترس و نگراني

متوقف شدن
پرهيز از رويارويي با مشكل، انباشتن وسواسي حقايق بي پايان.

نشان دادن واكنش و احساسات بيش از حد
موقعيت را از كنترل خارج كردن؛ اجازه دادن به چيره شدن احساسات بر شرايط

ترديد
معكوس كردن تصميمات؛ قضاوت ترديدآمير و همراه با دودلي براي موردي خاص

سنجش هاي نيمه كاره و ناقص
آشفته كردن شرايط. گرفتن ايمن ترين تصميم براي جلوگيري از بحث و جدل و در عوض درگير نشدن با كل مسئله.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
مانند یک نابغه فکر کنید یا نابغه ها چگونه میاندیشند؟تفکر به روش نوابغ "

تفکر به روش نوابغ

"حتی اگر نابغه نباشید، می توانید از استراتژی های نابغه هایی مانند ارسطو و انیشتین استفاده کنید تا قدرت ذهن خلاق خود را برای داشتن آینده ای بهتر به کار بگیرید.

راهبردهای زیر شما را تشویق به تفکر موثر در رسیدن به راه حل مشکلات می کنند. "این استراتژی به سبک های تفکر نوابغ و دانشمندان خلاق در علم، هنر و صنعت در طول تاریخ متداول است".

1. با دیدی متفاوت به مشکلات موجود در زمینه های مختلف بنگرید.
دیدگاه های جدیدی بیابید که هیچ کس دیگر پیدا نکرده (یا رو نکرده است!)

لئوناردو داوینچی معتقد بود که به دست آوردن دانش مربوط یک مسئله، با آموختن راه های مختلف بازسازی آن مسئله آغاز خواهد شد. او بر این عقیده بود که اول نگاه به مسئله جانبدارانه و تعصب آمیز بود. اغلب، مشکل خودش بازسازی می شود و به یک مشکل جدید تبدیل می شود.

2. تجسم کنید!

وقتی که فکر انیشتین را به یک مسئله فکر می کرد، همیشه تدوین و فرموله کردن موضوع به روش های مختلف موجود و نیز استفاده از دیاگرام ها را ضروری می دانست. او راه حل ها را تجسم می کرد و اعتقاد داشت که کلمات و اعداد، نقش عمده ای در روند تفکر وی ندارند.

3. تولید کنید!
مشخصه متمایز نابغه بودن، بهره وری است
.

توماس ادیسون 1،093 حق انحصاری اختراع داشت. او بهره وری را با دادن ایده های مختلف به خود و همکارانش تضمین می کرد. یکی از اساتید دانشگاه کالیفرنیا در یک مطالعه روی 2،036 دانشمندان در طول تاریخ، متوجه شد که مورد توجه ترین دانشمندان نه تنها کارهای بزرگی انجام داده اند، بلکه کارهای "بد" بزرگی نیز انجام داده اند! آنها در راه رسیدن به مراتب بالا، از شکست یا رسیدن به نتایج نامطلوب هراس ندارند.

4. ترکیبات جدید بسازید.

ایده ها، تصاویر و افکار را به صورت های مختلف بارها و بارها ترکیب کنید، بدون توجه به این که چه قدر عجیب یا نامتداول باشند.
قوانین وراثت که اساس علم مدرن ژنتیک است، از ایده های راهب اتریشی، جورج مندل، گرفته شده است که ترکیب ریاضیات و زیست شناسی را برای ایجاد یک علم جدید به کار گرفت.

5. بین چیزهای مختلف، حتی آن هایی که به هم بی ربط به نظر می رسند، ارتباط برقرار کنید.

داوینچی به زور رابطه ای بین صدای یک زنگ و سنگی که با آب برخورد می کند، برقرار کرد. این کار او را قادر ساخت تا بفهمد صوت به صورت امواج حرکت می کند. ساموئل مورس ایستگاه های رله برای سیگنالهای تلگرافی را زمانی اختراع کرد که ایستگاه های رله برای اسب ها را مشاهده می کرد.

6. به تضادها بیندیشید.

نیلز بور فیزیکدان معتقد بود که اگر شما چیزهای متضاد را با هم نگه دارید، به افکار خود شک می کنید و ذهن شما به یک سطح جدید می رسید. توانایی او در تصور نور هم به عنوان یک ذره و هم موج، او را به اصل تکامل رساند. تعلیق اندیشه (منطق) ممکن است به ذهن شما ایجاد یک فرم جدید را اجازه دهد.

7. به تشابه ها بیندیشید.

ارسطو استعاره را نشانه ای از نبوغ می دانست و اعتقاد داشت که فردی که قادر به درک شباهت هایی بین دو حوزه جدا از هم و اتصال آنها به هم را داشته باشد، یک فرد با استعداد و ویژه است.

8. خودتان را برای هر شانسی آماده کنید.

هر موقع که برای انجام کاری تلاش کنیم و با شکست مواجه شویم، به سراغ انجام کاری دیگر می رویم که در واقع اصل اساسی برای خلاقیت است. شکست تنها وقتی می تواند مولد و مفید باشد که ما بر روی آن به عنوان عاملی منفی تمرکز نکنیم. در عوض: این روند، اجزای آن و این که چگونه می توان آنها را تغییر داد، را تجزیه و تحلیل کنیم تا به نتایجی دیگر برسیم. این سوال را نپرسید که "چرا من شکست خوردم؟"، بلکه به جای آن بپرسید:"من چه کاری کرده ام؟"

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
تمرکز

سری استراتژی های مطالعه

تمرکز هنگام مطالعه

تمرکز: توانایی هدایت کردن فکر

هنر یا تمرین تمرکز،
مهم نیست که زیست شناسی می خوانید و یا منچ بازی می کنید،
فقط باید روی کاری که انجام می دهید متمرکز شده و از حواس پرتی جلوگیری کنید.

همه ما در مواقعی توانایی متمرکز شدن کامل را داریم، به مواقعی فکر کنید که مثلا در هنگام بازی که از آن لذت می بردید باخته اید و یا غرق یک فیلم، مسابقه یا موسیقی بوده اید. در آن هنگام به موضوع تمرکز کامل داشته اید و یا به اصطلاح غرق آن موضوع شده بودید.

اما در مواقع دیگر،

  • فکر شما دائم از یک موضوع به موضوع دیگر می پرد.
  • نگرانی های فکری شما حواستان را پرت می کند.
  • قبل از اینکه متوجه شوید می بینید که حواستان به یک موضوع خارجی منعطف شده است.
  • مطالبی که مطالعه می کنید کسل کننده، سخت و یا شما هیچ علاقه ای به آن ندارید.

نکاتی که در این نوشته مطرح می شود می توانند برای رفع این مشکلات به شما کمک کند که شامل موارد زیر می شود:

  1. چیزهایی که در هنگام مطالعه می توانید کنترل کنید.
  2. تمرینهایی برای تقویت تمرکز.

چیزهایی که در هنگام مطالعه می توانید کنترل کنید:

  • "من اینجا مطالعه می کنم"
    یک مکان، صندلی، میز و محیط مخصوص به مطالعه داشته باشید.
    تلفن و موبایل را از خود دور کنید.
    با خودتان تعهد کنید(حتی امضا کنید) که حواستان پرت نمی شود.
    اگر دوست دارید در هنگام مطالعه موزیک گوش کنید، اشکالی ندارد، اما فقط تا هنگامی که باعث حواس پرتی شما نشود.(مطالعات در مورد مفید بودن یا نبودن موسیقی در هنگام مطالعه تاکنون بی نتیجه بوده است)
  • مطالعه را به یک عادت تبدیل کرده و به یک برنامه موثر مطالعه پایبند باشید.
    مطالعه تان را با سطح انرژی درونی تان (روزانه، شبانه) تطبیق دهید.
    راهنمای ما در مورد برنامه ریزی و تعیین اهداف را مطالعه کنید.
  • متمرکز شدن
    قبل از شروع به مطالعه چند دقیقه وقت را به تعیین اهداف و آنچه برای رسیدن به آن نیاز دارید اختصاص داده و به یک استراتژی کلی برای تحقق آن فکر کنید.
  • مشوق ها
    اگر لازم بود برای انجام موفقیت آمیز کارتان یک تشویق در نظر بگیرید،
    مثلا تماس با دوستتان، خوردن چیزی و یا پیاده روی و گردش.
    برای پروژه های خاص مثل مرور جزوات ترم، پروژه های طراحی و غیره یک تشویق خاص در نظر بگیرید.
  • موضوعات مطالعه را عوض کنید
    برای ایجاد تنوع در کار، موضوع مطالعه را هر یک یا دو ساعت عوض کنید.
  • فعالیتهای مطالعه تان را تغییر دهید
    مطالعه تان را فعال تر کنید، هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید مطالعه بهتری خواهید داشت.
    از خودتان بپرسید "چطوری می توانم در هنگام مطالعه فعال تر باشم؟" شاید مطالعه گروهی بهترین راه حل باشد؟ و یا سوال سازی در هنگام مطالعه؟
    اگر باید مطالب زیادی را مطالعه کنید روش SQ3R را امتحان کنید.
    از معلمتان در مورد شیوه های بهتر یادگیری سوال کنید. یک بار دیگر فراموش نکنید که هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید، بهتر یاد می گیرید.
  • وقت‌های استراحت منظم مناسب خودتان در نظر بگیرید
    موقع استراحت یک کار متفاوت انجام دهید، مثلا اگر نشسته بودید قدم بزنید و به یک مکان دیگر بروید.
  • جایزه بدهید
    وقتی کاری را به اتمام رساندید به خودتان جایزه بدهید.

تمرینهایی برای تقویت تمرکز

  • پس از چند روز از انجام این تمرینات، باید نتایج آن قابل توجه باشد.
    اما مثل هر تمرین دیگری، بالا و پایین و سطح های مختلف دارد.
  • این تمرینات برای سایر فعالیت های شما هم موثر خواهد بود.

 

الان اینجا باش

این روش ساده اما کلیدی بسیار موثر است.

وقتی متوجه شدید فکرتان منحرف شده است، به خودتان بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوعی که می خواهید برگردانید.

به عنوان مثال:
شما دارید مطالعه می کنید و ناگهان متوجه می شوید که حواس شما به سایر تکالیفتان، به یک خاطره و یا به این واقعیت که گرسنه هستید پرت می شود. در این هنگام به خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی با نگاه کردن به سوالات، خلاصه برداری ها، نقشه‌های فکری، عناوین مطالب و غیره تمرکز خود را به موضوع مطالعه برگردانید و هر قدر که ممکن است آن را حفظ کنید.

اگر دوباره فکرتان منحرف شد، با خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوع برگردانید و این تمرین را مرتبا تکرار کنید، مطمئن باشید که جواب می دهد!

سعی نکنید یک فکر خاص را از ذهنتان بیرون نگه دارید. مثلا همینطور که نشسته اید سعی کنید به هیچ وجه در مورد کلوچه فکر نکنید. در این هنگام در ذهن خود احتمالا این فکر تکرار می شود که "من نباید در مورد کلوچه فکر کنم، من نباید در مورد کلوچه فکر کنم..." و این باعث می شود تا این فکر برگردد.
وقتی شما سعی می کنید که در مورد یک چیز خاص فکر نکنید باعث می شود تا آن فکر برگردد. بهتر است به جای این کار توجه خود را به موضوع اصلی منعطف کنید.

شاید لازم باشد تا این تمرین را صدها بار در هفته انجام دهید. به تدریج شما متوجه می شوید که بازه های زمانی بین مواقعی که فکرتان منحرف می شود هر چند روز یکبار بیشتر و بیشتر می شود. به همین خاطر بردبار باشید و به این تمرین ادامه دهید. پس از مدتی نتیجه آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

سعی نکنید دائما در مورد پیشرفت خود قضاوت کنید. همین که تمرین را مرتبا انجام می دهید به این معنی است که در مسیر صحیح قرار گرفته اید و می توانید به خود بگویید که کار لازم را انجام داده اید. تمرینات برای اینکه نتیجه خود را نشان دهند به زمان احتیاج دارند و البته به دلیل اینکه ذهن هیچوقت وضعیت ثابتی ندارد، نتیجه تمرینات دچار افت و خیزهای زیادی می شود.

 

زمان افکار و نگرانی‌ها

تحقیقات ثابت کرده است که افرادی که برای خود زمان افکار و نگرانی ها تخصیص می دهند پس از چهار هفته 35 درصد کمتر دچار نگرانی و حواس پرتی می شوند.

  1. یک زمان خاص روزانه برای فکر کردن در مورد نگرانی‌ها تخصیص دهید
    در مورد افکاری که دائما به فکر شما می‌آیند و مزاحم تمرکزتان در کارها می شوند فکر کنید.
  2. وقتی که متوجه یک فکر مزاحم می شوید
    به خودتان یادآوری کنید که یک زمان مخصوص برای فکر کردن در مورد آن دارید.
  3. بگذارید فکر مزاحم از شما دور شود
    شاید از روش "الان اینجا باش" استفاده کنید.
  4. به قرار خود برای زمان افکار و نگرانی‌ها عمل کنید
    تا در مورد مسائلی که فکر شما را مشغول می کند فکر کنید و نگران شوید.

به عنوان مثال ساعت 4.5 تا 5 بعدازظهر را برای زمان افکار و نگرانی های خود تعیین کنید. حال در هر زمان دیگری از روز که نگران چیزی شدید و فکرتان منحرف شد، به خودتان یادآوری کنید که زمان مخصوصی برای آن نگرانی دارید. سپس بگذارید تا آن فکر در آن زمان از ذهنتان خارج شود و توجه خود را به موضوع اصلی برگردانید.

 

اندازه‌گیری میزان حواس پرتی

یک کارت کوچک با ابعاد حدودا 12 x 7 سانتیمتر تهیه کنید. دو خط که کارت را به سه قسمت تقسیم کند در آن رسم کنید و هر یک از قسمتها را با نامهای "صبح"، "بعد از ظهر" و "شب" نامگذاری کنید.

حال از این به بعد هر وقت که فکرتان از موضوع اصلی منحرف شد یک علامت در قسمت مربوطه در کارت بزنید. برای هر روز یک کارت مجزا در نظر بگیرید و آن را همیشه همراه خود داشته باشید. بعد از مدتی ملاحظه خواهید کرد که همینطور که با انجام تمرینات مهارتهای شما در تمرکز حواس بیشتر می شود، از تعداد علامت ها هم کاسته می شود.

 

از انرژی درونی‌تان بهترین استفاده را ببرید

چه مواقعی انرژی درونی شما در بالاترین حد است؟ در چه ساعاتی احساس می کنید سطح انرژی شما پایین است؟ سخت ترین درسهایتان را در ساعاتی که انرژی درونی تان بالاست مطالعه کنید. مثلا اگر احساس می کنید در ساعات اولیه شب بیشترین هوشیاری را دارید، مشکل ترین درسهایتان را در این ساعات مطالعه کرده و درسهای آسان تر را به ساعات بعدی موکول کنید.

اکثر افراد درسهای مشکلشان را به آخرین ساعات که معمولا در آن خسته هستند موکول می کنند و همین امر باعث مشکل‌تر شدن ایجاد تمرکز می شود. اگر شما هم این عادت را دارید آنرا کلا برعکس کنید، درسهای مشکل در ساعات اوج انرژی و درسهای آسانتر و آنهایی که به آن علاقه دارید را به دیگر ساعات موکول کنید. انجام همین کار به تنهایی می تواند کمک بسیار موثری برای بهبود تمرکز شما باشد.

 

تجسم تمرکز آور

به عنوان یک تمرین قبل از اینکه مطالعه‌تان را شروع کنید به مواقعی که تمرکز کردن برای شما دشوار نیست فکر کنید. مهم نیست که چه موقعیتی را تجسم می کنید، فقط سعی کنید خود را در آن موقعیت ببینید و احساس کنید.

با قرار دادن خود در آن موقعیت قبل از هر مطالعه، آن تجربه را دوباره بدست می‌آورید و سپس بهتر می توانید مطالعه خود را آغاز کنید.

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
..

یاد بگیرید چگونه بیاموزید

دانستن مؤثرترین راه برای یادگیری است.

راه شما برای یادگیری مؤثر مستلزم شناخت موارد زیر است:

  • خودتان
  • توانایی شما برای یادگیری
  • روشهای موفقیت آمیزی که در گذشته از آن استفاده کرده اید
  • علاقه و دانش قبلی‌تان نسبت به موضوعی که قصد یادگیری آن را دارید

شاید یادگیری فیزیک برای شما آسان باشد اما یادگیری تنیس غیر ممکن و یا برعکس این.
به طور کلی راه یادگیری پروسه ای است که به گام های مشخصی تقسیم می شود.

چهار گام برای یادگیری
راه یادگیری خود را با چاپ و پاسخ دادن به سوالات زیر آغاز کنید و بعد استراتژی یادگیری خود را با توجه به پاسخها و مهارتهای یادگیری دیگری که به آن خواهیم پرداخت طرح ریزی کنید.

با گذشته شروع کنید

چه تجاربی درباره نحوه یادگیری خود دارید؟
  • آیا خواندن را دوست دارید؟ حل مسائل؟ حفظ کردن؟ از بر خواندن؟ تجزیه و تحلیل کردن؟ مباحثه کردن؟ به کدامیک بیشتر علاقه مندید؟
  • آیا خلاصه کردن مطالب را بلدید؟
  • پرسیدن سوال درباره مطالبی که مطالعه کردید را چه؟
  • مرور کردن؟
  • دسترسی پیدا کردن به اطلاعات از منابع مختلف؟
  • مطالعه در خلوت و یا در گروه؟
  • زمان مطالعه شما باید طولانی باشد و یا به چند زمان کوتاهتر تقسیم شود؟

عادتهای مطالعه شما چیست؟ چگونه این عادتها به وجود آمده اند؟ کدامشان خوب است و کدامشان بد؟
چگونه می توانید مطالبی را که یاد گرفته اید به بهترین وجه ارزیابی کنید؟ از طریق یک امتحان کتبی؟ یک رساله کوتاه؟ و یا یک مصاحبه؟

پرداختن به زمان حال
چقدر به این مطلب علاقه مندم؟
چقدر زمان می خواهم صرف یادگیری این مطلب کنم؟


آیا شرایط محیطی مناسب هستند؟
چه چیزهایی در کنترل من هستند و چه چیزهایی خارج؟
آیا می توانم برخی شرایط نامناسب را تغییر دهم؟

چه چیزی باعث می شود تا من خودم را وقف یادگیری این مطلب کنم؟

آیا من برنامه خاصی دارم؟ آیا برنامه من با توجه به تجارب گذشته و سبک مطالعه ام تنظیم شده است؟

توجه به چگونگی فهم موضوع اصلی

عنوان مطلب چیست؟
نکات کلیدی قابل توجه کدام هستند؟
آیا من این نکات را متوجه می شوم؟

از قبل چه چیزهایی در مورد این مطلب می دانم؟
آیا موضوعات مرتبط با آن را می دانم؟

چه نوع منابع و اطلاعاتی به من کمک خواهد کرد؟
آیا برای دستیابی به اطلاعات تنها به یک منبع(مثلا کتاب درسی) اکتفا خواهم کرد؟
آیا به جستجو برای یافتن منابع اضافه نیاز دارم؟

وقتی که مطالعه می کنم، آیا از خودم می پرسم که آیا متوجه مطلب شده ام؟
آیا باید سریعتر پیش بروم و یا آهسته تر؟
وقتی که مطلبی را متوجه نمی شوم، آیا از خودم می پرسم چرا؟

آیا مطالعه را متوقف کرده و مطلب را خلاصه می کنم؟
آیا مطالعه را متوقف کرده و از خودم می پرسم که آیا ادامه آن منطقی است؟
آیا مطالعه را متوقف کرده و روند آن را ارزیابی می کنم(مثبت/منفی)؟

آیا من قبل از ادامه مطالعه به زمانی برای فکر کردن در مورد مطلب نیاز ندارم؟
آیا من برای پردازش و جا افتادن مطلب در مغزم نیاز به مباحثه با هم آموزانم را ندارم؟
آیا من به یک فرد موثق مثل معلم، کتابدار و یا متخصص آن رشته نیاز ندارم؟

مرور و بازبینی

آیا درست عمل کردم؟
چه کارهایی را بهتر می توانستم انجام دهم؟
آیا برنامه من با نقاط ضعف و قوت من همخوانی داشت؟

آیا شرایط صحیحی را انتخاب کردم؟
آیا برنامه ام را کامل اجرا کردم؟ منضبط بودم؟

آیا به موفقیت رسیدم؟
آیا موفقیتم را به فال نیک گرفتم و خودم را تشویق کردم؟

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات

مدیریت زمان سری

 

برنامه‌ریزی و تنظیم وقت

 

چگونه از 24 ساعت زمان خود در طول شبانه روز بهره می گیرید؟
با استفاده از تمرین زیر مروری بر نحوه استفاده خود از مدت شبانه روز داشته باشید. تمرین زیر کمک می کند تا شما بهتر بتوانید اهداف و برنامه هایتان را تنظیم و اولویت بندی کنید.

 

مقدار زمانی که برای هر یک از امور روزانه خود نیاز دارید را در مقابل آن وارد کرده تا به یک جمع بندی مناسب با توجه به مقدار زمان باقیمانده دست یابید. با استفاده از کلید <tab> می توانید بین خانه ها جابجا شوید.

زمان باقیمانده در روز:

فعالیتهای روزانه ساعت صرف شده
خواب:
نظافت و رسیدگی شخصی:
تهیه و صرف غذا/تمیزکاری:
امور خانوادگی:
امور اجتماعی و تفریح(با دوستان):
آرامش/تماشای تلویزیون/بازی ویدئویی و غیره(تنهایی):
تمرین/ورزش:
رفت و آمد(مدرسه، محل کار و ...):
کار:
کلاس:
مطالعه:
دیگر امور:


چه نتیجه ای گرفتی؟ صفحه را برای مراجعه های بعدی چاپ کنید

///امیدوارم بهره برده باشی...اگرم بازم مشکل داری داخل قسمت نظرات بگو

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 412
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
سوال اریا اقا

سلام اریا هستم از اذربایجان..میخواستم بدونم گوش دادن به موزیک همراه با درس خوندن ایرادی داره؟؟ مرسی راهنمایی کنید-

 

پاسخ.

با سلام خیر به هیچ عنوان..اما بعضیها اون رو مانع میدونن.چون خودشان هر.دو کارو نمیتونن انجام بدن...خب سلیقه ها فرق داره..البته فراموش نکنید موزیک تون ملایم باشه ....و تند و خشن نباشا

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
سوال محمد اقا

با سلام و خسته نباشید خدمت شما..محمد هستم 17 ساله از مشهد.من هنگام مطالعه اعتماد به نفس ندارم و همیشه مغزم مشغوله وو نمیتونم درس بخونم راهکاد چیه؟؟

 

 

پاسخ.

با سلام.شما هنگام مطالعه به چیز های ناخوش فکر میکنید.برای درما ن شما قبل از مطالعه به چیزهای خوب فکر کنید و مایل بودید که اونها الان پیشتون بودند..یا این که هر وقت مطالعه میکنید به خودتون پاداش بدید.مثلا بعد از یک ساعت درس 20 دقیقه فوتبال.

مصلما راه دوم جوتب میده برای شما

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات
سوال شبنم خاونم.

سلااام.شبنم هستم 23 ساله از یزد دانشجوی پزشکی.میخواستم بدونم میشه شبا درس خوند..اگر بخونم از ذهنم پاک نمیشه.؟؟یا کم تر نمیفهمم؟!؟

پاسخ.

با سلام خیر .به هیچ عنوان شما هر زمان که اماده اید مطالعه کنید.شب یا روز.فقط یک مسیله قبلش حتما 15 دقه استراحت داشته باشید

موفق باشید

هر گونه سوال و هر گونه مشکلی داشتید ان را در بخش نظرات مطرح کنید تا در کم ترین فرصت در صفحه ی اصلی وبلاگ نشان داده شود..هم چنین میتوانید از طریق فرم تماس با من تماس مستقیم داشته باشید
تعداد بازدید از این مطلب: 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

نویسنده : محمد
تاریخ : پنج شنبه 1 خرداد 1393
نظرات

تعداد صفحات : 6
صفحه قبل 1 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید..اینجا هر گونه سوال در مورد برنامه ریزی دارید بپرسی..تعارف نداریم که...اگرم وبلاگ دارین لیکن و ادرسوتونو بدین تا لینک کنم...پس هر گونه سوال..راهنمایی.دبیرستان.کنکور.دانشگاه و .. هر چیز دیگه ای.. پشیمون نمیشیدااااا من کمکتون میکنم
منو اصلی
صفحات
پیوندهای روزانه
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید